info@licom.be +32 (0)50 45 78 00
Terug naar overzicht

De verschillen tussen VoIP en Cloud telefonie.

Onder het motto “hoort u het donderen in Keulen, bel ons dan even in Brugge” proberen wij u op regelmatige basis wegwijs te maken in de wereld van de telecommunicatie. Deze keer:


De verschillen tussen VoIP en Cloud telefonie.

“Cloud telefonie is VoIP - maar VoIP is niet noodzakelijk Cloud “

Wat is VoIP:


Voice over IP (ook wel VoIP afgekort) is niet meer dan het sturen van spraak over een data (IP) netwerk. VoIP is dus een technologie en geen product op zich. Deze technologie kent meerdere toepassingen.


Terwijl traditionele telefonie over een klassiek telefonie netwerk wordt gestuurd, loopt VoIP over een TCP/IP-netwerk. Dit is hetzelfde protocol als dat waarover computers communiceren. We stellen vast dat VoIP regelmatig geassocieerd wordt met Cloud telefonie. Dit klopt niet altijd. VoIP kan zowel op uw eigen lokaal systeem gebruikt worden, als in de Cloud.

VoIP technologie kan op enkele manieren tot stand komen:

  •  Uw telefoon- of buitenlijnen kunnen VoIP zijn:
    Uw telefonie verloopt dan ofwel over het internet, ofwel op het afgesloten datanetwerk van de provider (dus niet over internet). Tussen deze beide zijn eveneens significante verschillen (zie verder).
  • Uw telefoontoestellen kunnen VoIP zijn:
    Dit betekent dat uw toestellen via uw computernetwerk worden aangesloten en niet meer via een klassieke telefoonkabel (VVT).

De Opties:


Bij de keuze van een telefonie omgeving zijn er drie grote opties:

  • Een ‘On Premise’ set-up:
    Vrij vertaald naar een telefonie oplossing die “bij u ter plaatse” staat.
    In dit geval wordt de telefonie oplossing in uw bedrijfsruimte geïnstalleerd. Dit systeem kan zowel analoog/digitaal als VoIP zijn óf zelfs een combinatie van beide. Dit kan bovendien zowel in de vorm van een hardware-oplossing, als een software-oplossing (op VM Ware of Hyper V).
  • In de Public Cloud:
    Bij een Public Cloud telefonie-oplossing huurt u een aantal aansluitingen op een groter telefoniesysteem dat door de provider aangeleverd wordt via “de Cloud”. U betaalt dus voor de faciliteiten van een telefooncentrale volgens de hoeveelheid gebruikers die u wil aansluiten. Men spreekt ook wel van TaaS (Telephony as a Service). Commercieel wordt meestal de term Cloud telefonie gebruikt.
  • In een Private Cloud:
    Bij Private Cloud combineert u de voordelen van beide technologieën. In dit geval wordt het systeem ofwel in uw eigen dataruimte geplaatst of in een extern datacenter naar keuze.
    Het grote verschil is dat u in dit geval de eigenaar bent van uw eigen, veilige “telefonie Cloud” en u dus ook de vrijheid heeft om ermee te doen wat u wilt. Denk bijvoorbeeld aan de keuze van operator (wat bij een Public Cloud dan weer beperkt is).

Wenst u meer informatie over dit onderwerp of wenst u vrijblijvend een voorstel, neem dan contact met ons op via sales@licom.be of op 050 45 78 00.